Kamis, 02 April 2009

99 RISALAH-RISALAH KEBENARAN • Bagaimanakah Allah memberi Wahyu-Nya? : Bagaimanakah Allah Mendedahkan DiriNya?


Umat Muslim dan Kristian sama-sama menuntut bahawa mereka masing-masing memelihara pegangan iman Nabi Ibrahim (as). Kedua-duanya menuntut bahawa Nabi-nabi mereka dan tulisan mereka telah memelihara wahyu Tuhan atau Allah dengan tepatnya. Tetapi apakah ertinya ‘Wahyu’ bagi kedua-kedua umat ini? Kita semua yang ingin menyembah Tuhan Maha Esa Yang Benar bersetuju bahawa Tuhan mestilah mendedahkan ataupun memperkenalkan diriNya kepada kita. Kita tidak dapat ‘menemuiNya’ dengan daya usaha kita sendiri tetapi sebaliknya kita perlukan pendedahan wahyuNya kepada kita. Tetapi bagaimanakah telah Allah memberi wahyuNya?

Surah 42 ayat 51-52 (Terjemahan Al-Qur'anul Karim)
Tidak adalah bagi manusia, bahwa Allah bercakap-cakap dengan dia, kecuali dengan wahyu atau dari balik dinding, atau Dia utus seorang utusan(malaikat) lalu utusan itu mewahyukan dengan izinNya apa-apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Dia Mahatinggi lagi Mahabijaksana. Demikianlah Kami wahyukan kepada engkau suatu ruh (Quran yang menghidupkan hati) dari perintah Kami. Engkau belum tahu, apakah kitab dan apakah iman ? Tapi Kami jadikan dia(Quran) jadi nur (cahaya penerangan), Kami tunjuki dengan dia, siapa yang Kami kehendaki diantara hamba-hamba Kami.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar

Terima kasih, biarkanlah komentar/tanggapan yang akan anda tulis tidak berdasarkan kebencian, kedengkian, atau rasa permusuhan. Tetapi biarkanlah apa yang anda tulis dapat menjadi bahan perenungan, kekuatan, dan sebagai kesaksian anda.
SILAHKAN TULIS KOMENTAR ANDA :

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.